مقاله بررسی کارآمدی نظریه کارکرد گرایی word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی کارآمدی نظریه کارکرد گرایی word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی کارآمدی نظریه کارکرد گرایی word
چکیده
پیش درآمد
1 معرفی کارکردگرایی
دستگاه مفهومی کارکردگرایی
زمینههای شکلگیری کارکردگرایی
مفروضات اصلی کارکرد گرایی
هستیشناسی
انسانشناسی
معرفتشناسی
روششناسی
نظریه کارکردگرایی
توجیه نظم
مخالفت با انتقاد بنیادی و تغییرات اساسی
تشبیه جامعه به اندام
تعادل اجتماعی
اعتقاد به نظام سلسله مراتبی
اصول و روش تبیین کارکرد گرایی
2 ارزیابی نظریه کارکردگرایی
اشکالات پیشفرضهای کارکردگرایی
1اشکالات هستیشناختی
2اشکالات انسانشناختی
3اشکالات معرفتشناختی
4اشکالات روششناختی
اشکالات نظریه کارکردگرایی
1 اشکالات ذاتی
2 اشکالات منطقی
3 تقلیلهای کارکردگرایانه
4 خصلت ایدئولوژیک
جمعبندی و نیتجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله بررسی کارآمدی نظریه کارکرد گرایی word
اچ ترنر، جاناتان، ساخت نظریه جامعه شناسی، ترجمه عبدالعلی لهسائی زاده، شیراز، نوید شیراز، 1382
اسکیدمور، ویلیام، تفکر نظری در جامعه شناسی، جمع مترجمان، تهران، سفیر، 1372
بوریل، گیبسون و گارت مورگان، نظریههای کلان جامعهشناسی و تجزیه و تحلیل سازمان، ترجمه محمدتقی نوروزی، تهران، سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1383
توسلی، غلام عباس، نظریههای جامعه شناسی، تهران، سمت، 1376
دورکیم، امیل، درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، تهران مرکز، 1381
دورکیم، امیل، قواعد روش در جامعه شناسی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران، دانشگاه تهران، 1343
راین، آلن، فلسفه علوم اجتماعی، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، علمی و فرهنگی،1367
روشه، گی، سازمان اجتماعی، ترجمه هما زنجانیزاده، تهران، سمت، 1375
ریتزر، جورج، نظریههای معاصر در جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، علمی، 1380
طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان، ترجمه سیدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، بیتا
فکوهی، ناصر، تاریخ اندیشه و نظریههای انسان شناسی، تهران، نی، 1381
کرایب، یان، نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران، آگه، 1385
کوزر، لوئیس و برنارد روزنبرگ، نظریههای بنیادی جامعه شناسی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران، نی، 1378
کوزر، لوئیس، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، علمی و فرهنگی، 1380
کوهن، پرسای اس، نظریه اجتماعی نوین، ترجمه یوسف نراقی، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1381
گولد، جولیس و ویلیام ل. کولب، فرهنگ علوم اجتماعی، جمعی از مترجمان، تهران، مازیار، 1376
گولدنر، آلوین، بحران جامعهشناسی غرب، ترجمه فریده ممتاز، تهران، علمی، 1383
لیتل، دانیل، تبیین در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، صراط، 1383
کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ج 8، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، علمی و فرهنگی و سروش، 1370
برو نیسلا، و مالینوفسکی، نظریه علمی درباره فرهنگ، ترجمه عبدالحمید زرین قلم، تهران، گام نو، 1379
محمد امزیان، محمد، روش تحقیق علوم اجتماعی از اثبات گرایی تا هنجارگرایی، ترجمه عبدالقادر سواری، قم، پژوهشگده حوزه و دانشگاه، 1381
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 2، تهران، صدرا، 1374
همیلتون، ملکلم، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، تبیان، 1377
لوپز، خوزه و جان اسکات، ساخت اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، تهران، نی، 1385
ریتزر، جورج، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، چ پنجم، تهران، علمی، 1380
چکیده
این مقاله تلاشی است برای احراز ناکارآمدی نظریه کارکردگرایی به مثابه یکی از نظریات رایج در جامعهشناسی. راز ناکارآمدی نظریه کارکردگرایی به ریشههای فرهنگی آن بر میگردد. کارکردگرایی محصول علم مدرن بوده و متناسب با فرهنگ سودمندگرایی طبقه بورژوا در آمریکا شکل گرفته و در ابتدا تأمین کننده منافع آن طبقه بوده است. این رویکرد نظری دارای پیشفرضهای هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و روششناسی مختص به خود است. به دلیل تغایر این پیشفرضها با فرهنگ جامعه اسلامی، کارکردگرایی معهود نمیتواند مسایل این سنخ جوامع را به خوبی تبیین نماید، مگر اینکه بنیانهای فرهنگی آن جوامع را با خود همسو نماید و آن را بومی سازد.
کلید واژهها: کارکرد، ساخت، نظام، کار آمدی، تبیین، نظریه، سودمندی.
پیش درآمد
کارکردگرایی از جمله نظریات عمده جامعهشناسی است، بهگونهای که از اواخر دهه 1930 تا اوایل دهه1960 جامعهشناسی در آمریکا از طریق کارکردگرایی معرفی میشد. این نظریه در حوزههای گوناگون جامعهشناسی به وسیله کاربران مختلف به کار بسته میشود و در پسزمینه تئوریک غالب نظریات جامعهشناختی، نشانههایی از آن را میتوان مشاهده نمود. کارکردگرایی از جهات متعدد قابل نقد و بررسی است، ولی مسئله این نوشتار توجه به تعارض عمیق بستر شکلگیری کارکردگرایی با زمینه کاربَرِیی آن در تبیین مسایل اجتماعی متفاوت با آن بستر است؛ یعنی کارکردگرایی در متن شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی غرب متولد شد، ولی مراکز علمی و پژوهشی ما نیز از این نظریه به مثابه نظریه عام در تحلیل مسایل اجتماعی بهره میجویند و به دانشپژوهان جامعهشناسی آموزش داده میشود. بنابراین، پرسش این است که آیا کارکردگرایی با توجه به زمینههای شکلگیری آن، از کارآمدی لازم در تبیین مسایل اجتماعی جوامع ما برخوردار است یا نه؟ به بیان دیگر، آیا بستر شکلگیری کارکردگرایی با عمومیت و فرافرهنگی بودن آن در تعارض است یا نه؟
این مقال، در عین پذیرش اصل تحلیل کارکردی، مدعی است کارکردگرایی رایج، حامل شرایط فرهنگی و اجتماعی زادگاه خاص خودش است که کارآمدی آن را در جوامع، که از حیث فرهنگی و اجتماعی با آن متفاوتاند، با اشکال جدی مواجه نموده و این نظریه نیازمند بازسازی است. برای اثبات این مدعا نظام مفهومی، زیرساخت و انتقادات کارکردگرایی بررسی میشود
1 معرفی کارکردگرایی
دستگاه مفهومی کارکردگرایی
الف. کارکرد: محوریترین مفهوم در کارکردگرایی واژه «کارکرد» است. کارکرد، معادل واژه (Function) دارای استعمالات گوناگون است، به گونهای که دستیابی به معنای دقیق کارکرد تنها از طریق قرار دادن آن در نظام معنایی سخن میسور میگردد. چنانچه این اصطلاح در ریاضی به معنی «تابع»، در زیستشناسی به معنی «فعالیت» یا «منشأ چیزی بودن»، در نظام اداری به معنی خدمت، وظیفه، کار، مجموعه تکالیف، پایگاه، مقام، شغل و حرفه، و در تبیین علِّی امور به معنی اثر و نقش بهکار میرود. در ادبیات علوم اجتماعی کارکرد به معانی مختلف استعمال شده است: اثر و نقش،1 وظیفه، معلول، عمل، فایده، انگیزه، غایت، نیت، نیاز، نتیجه و حاصل از جمله این کاربردهاست. اگرچه در اکثر موارد، این معانی مکمل یکدیگرند، اما در زمینههای مختلف معانی آنها متفاوتند.2 علیرغم تعدد استعمال کارکرد، عامترین معنای آن در جامعهشناسی نتیجه و اثر است که انطباق یا سازگاری یک ساختار معین یا اجزای آن را با شرایط لازم محیط، فراهم مینماید.3 بنابراین، معنای کارکرد در منطق کارکردگرایی، اثر یا پیامدی است که یک پدیده در ثبات، بقاء و انسجام نظام اجتماعی دارد. این معنا از همان دو معنای ریاضی و زیستی مشتق گردیده و حاوی مفاهیم کل، جزء و رابطه است
پیش از مرتن، کارکرد فقط به کارکردهایی مثبت و آشکار اطلاق میشد. اما وی این تلقی را تغییر داد و کارکرد را به کارکردهای مثبت، منفی و خنثی و نیز آشکار و پنهان تقسیم نمود. از نظر مرتن، کارکرد مثبت آن کارکردهایی هستند که یک نهاد به نفع نهادهای دیگر انجام میدهد. کارکرد منفی به پیامدهای سوء یک نهاد نسبت به نهادهای دیگر اطلاق میشود. کارکردهای خنثی بیانگر آن دسته پیامدهای است که ایجاباً و سلباً نسبت به نهادهای دیگر فاقد اثر و خاصیتاند.4 مقصود از کارکردهای آشکار آنهایی است که با قصد قبلی انجام میگیرند. در حالیکه، کارکردهای پنهان یا غیرمقصود، آن دسته از کارکردهایی است که جزء لوازم علّی و معلولی یک نهاد و از مقتضیات ذاتی آن محسوب میشود. قطع نظر از اینکه بانیان نهاد به آن واقف باشند یا نباشند و یا مطلوب آنها نباشند.5 اگرچه اصطلاحات جدید مرتن در حل برخی مشکلات کارکردگرایی بیاثر نبوده، ولی به نظر گولدنر و برخی دیگر، مفاهیم مرتن با زیر بنای کارکردگرایی مرتبط نیست؛ زیرا مدتها پس از شکلگیری این نظریه مطرح و به آن تحمیل شده است
ب. ساخت: واژه «ساخت» مرادف «structure» از ریشه لاتین «struere» یعنی ساختن، از قرن پانزدهم وارد زبان انگلیسی شد. در فرهنگ علوم اجتماعی معنی اصلی واژه «ساخت» الگویی است که در میان اجزاء و عناصر آن وجود دارد. ساخت اجتماعی نیز به معنی الگوی اجزای جامعه است.7 به همین دلیل، همراه با واژههایی مانند «الگو»، «نظام»، «مجموعه»، «نهاد»، «سازمان» و غیره به کار میرود. وجه مشترک همه این معانی برخورداری از «نظم»، «عقلانیت»، «قانون»، «هدفمندی» و «کارکرد» است.8 «ساخت اجتماعی» به مثابه راهی برای توصیف سازمان زندگی اجتماعی و در ادبیات عالمان علوم اجتماعی، ساخت به سه معنای «نهادی»، «تجسدی» و «رابطهای» به کار رفته که هر سه ابعاد یک واقعیت را بازنمایی میکنند
ج. نظام: در ادبیات کارکردگرایی تمایز دقیق میان نظام و ساخت بیان نشده و تفکیک میان این دو با ابهام همراه است. نظام در نظریه کارکردگرایی یک مفهوم انتزاعی است که از لحاظ ارتباط چندین واحد دارای کارکرد متقابل انتزاع میشود.10 از نظر کارکردگرایی برخورداری از نظم و وابستگی متقابل کارکردی اجزاء، گرایش به حفظ خود بهخودی نظم و توازن، برخورداری از بعد ایستایی و پویایی، تفکیک میان خود و محیط و تمایز و انسجام و گرایش به حفظ خود از طریق حفظ مرزهای روابط اجزاء با کل، مهمترین ویژگیهای نظامند
زمینههای شکلگیری کارکردگرایی
توجه به بنیانهای کهن کارکردگرایی در شناخت پیامد عرفی کنندهای آن نقش مهمی ایفا میکند. از اینرو، ریشههای «اجتماعی» و «تاریخی» شکلگیری کارکردگرایی به اختصار بررسی میشود. مهمترین زمینه اجتماعی مؤثر بر کارکردگرایی رشد فرهنگ سودمندی مبتنی بر مکتب اصالت لذت بتنامی12 در میان طبقه متوسط بورژوازی در فرانسه است. تأکید بر سودمندی یک پدیده و عمل انسانی، نسبیتگرایی، نفی معیارهای ماورایی در ارزشیابی اشیا، تضعیف ارزشهای دینی و اخلاقی و تفکیک میان اخلاق و قدرت، مهمترین ویژگیهای فرهنگ اصالت سودمندی است. آنچه در فرهنگ اصالت سودمندی ارزشمند قلمداد میگردد، سود مادی و اقتصادی اشیا و حتی انسان است و هیچ امر مقدسی وجود ندارد.13 فرهنگ اصالت سودمندی، بر مکتب اصالت لذت بتنام ریشه دارد. در مکتب مذکور، به دلیل محوریت فایدهمندی و تلاش در جهت نیل به حد اکثر سود، فایده تنها معیار عینی برای تشخیص حق از باطل شمرده میشود
اندیشه و آرای افلاطون نسبت به جامعه و انسان مهمترین بنیانهای تاریخی کارکردگرایی مدرن نسبت به جامعه و انسان محسوب میشود. از آمیزش این زیربنا با ساخت تکنیکی علمی و فرهنگ جدید، جامعهشناسی نوین متولد شد. ولی افکار افرادی مانند آگوست کنت، هربرت اسپنسر و امیل دورکیم به صورت مستقیمتر به شکلگیری این الگوی نظری نقش داشته است.15 سپس این نظریه بهصورت نظاممند توسط مالینوفسکی و رادکلیف برون در مردمشناسی و تالکوت پارسونز در جامعهشناسی مطرح گردید. افرادی مانند مرتن و ام. ج. لوی بسط داده و جرح و تعدیل نمودند
مفروضات اصلی کارکرد گرایی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دانلود مقاله Study of CO2 Injection for EOR (Enhanced Oil Recov
دانلود مقاله تاثیر خشکسالی در افزایش و کاهش افات و بیماریهای گی
دانلود مقاله RESTORATION OF AN OTTOMAN BATH IN GREECE pdf
دانلود مقاله شبیه سازی سه بعدی و بهبود رسانایی خروجی در ترانزیس
دانلود مقاله طرح کتابخانة الکترونیک سلامت pdf
دانلود مقاله تاثیر پلیمر کاتیونی در تشکیل گرانول هوازی در راکتو
[عناوین آرشیوشده]